Obowiązkowe szczepienia przeciwko COVID-19 dla medyków, farmaceutów i studentów medycyny – analiza prawna
W dniu 23 grudnia 2021 r. zostało ogłoszone i weszło w życie Rozporządzenie Ministra Zdrowia zmieniające rozporządzenie w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii (zwane dalej “Rozporządzeniem”), które wprowadza obowiązek szczepień przeciwko COVID-19 względem określonych grup zawodowych (Rozporządzenie można pobrać tu: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20210002398/O/D20212398.pdf.)
Główne założenia Rozporządzenia:
- Do 1 marca 2022 r. obowiązek szczepień przeciwko COVID-19 muszą wykonać osoby:
- Wykonujące zawód medyczny lub działalność leczniczą,
- Zatrudnione w aptece i punkcie aptecznym lub realizujące usługi farmaceutyczne,
- Kształcące się na kierunkach przygotowujących do wykonywania zawodu medycznego,
- Obowiązek poddania się szczepieniu ochronnemu ma skutkować otrzymaniem unijnego cyfrowego zaświadczenia
- Z obowiązku szczepienia zwolnione będą osoby, które w okresie krótszym niż 6 miesięcy uzyskały pozytywny wynik testu diagnostycznego w kierunku SARS-CoV-2
- Obowiązek nie będzie miał również zastosowania do osób, które mają przeciwwskazania do szczepienia w zakresie stanu ich zdrowia.
Analiza prawna:
- Wykonanie obowiązku będzie ważne tylko wtedy, gdy będzie skutkować otrzymaniem unijnego certyfikatu szczepionkowego. W związku z czym osoby zaszczepione przeciwko COVID-19 szczepionką firmy Johnson & Johnson powinny na bieżąco zapoznawać się z zasadami przyznawania certyfikatów po przyjęciu tego preparatu medycznego. Więcej o zasadach wydania zaświadczeń w tym przypadku: https://www.gov.pl/web/zdrowie/wstrzymujemy-wydawanie-certyfikatow-po-dawce-przypominajacej-dla-osob-zaszczepionych-johnsonjohnson
- Rozporządzenie pozostaje w sprzeczności z art. 39 Konstytucji RP, gdyż nikt nie może być poddany eksperymentom naukowym, w tym medycznym, bez dobrowolnie wyrażonej zgody, a szczepienia przeciwko COVID-19 wypełniają definicję eksperymentu medycznego (szerzej na ten temat tutaj https://gloswolnosci.pl/artykuly-opinie-prawne/opinia-prawna/czy-szczepienia-przeciwko-covid-19-stosowane-w-ramach-narodowego-programu-szczepien-sa-eksperymentem-medycznym)
- W uzasadnieniu projektu Rozporządzenia przyjęto błędne założenie, że szczepienia ochronne przeciwko COVID-19 ograniczają transmisję wirusa, podczas gdy brak jest danych potwierdzających powyższą okoliczność
- W uzasadnieniu projektu Rozporządzenia błędnie wskazano, że problem rozprzestrzeniania się epidemii został zwalczony w innych krajach poprzez wprowadzenie obowiązkowych szczepień przeciwko koronawirusowi, podczas gdy kraje z największym poziomem wyszczepienia nadal zmagają się z bardzo wysokim poziomem zachorowalności i wprowadzają lockdowny
- Wprowadzając Rozporządzenie zrezygnowano z konsultacji społecznych powołując się na pilną potrzebę wprowadzenia obowiązku szczepień dla wskazanych w Rozporządzeniu grup zawodowych. Jako że stan epidemii w Polsce trwa już prawie 2 lata, wejście w życie omawianego rozporządzenia bez zachowania odpowiedniego vacatio legis i drogi legislacyjnej narusza standardy konstytucyjne
- Uzasadnienie projektu Rozporządzenia bezpodstawnie zakłada, że wprowadzone w życie przepisy nie będą miały wpływu na rynek pracy, podczas gdy ok. połowa społeczeństwa jest przeciwna obowiązkowi szczepień, więc reakcja pracowników medycznych na tę chwilę jest niemożliwa do przewidzenia
- Art. 46 ust. 3 ustawy Ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2069 z późn. zm.), który stanowi podstawę do wydania Rozporządzenia, budzi w doktrynie wątpliwości co do zgodności z art.2 i 92 Konstytucji RP, ponieważ jest rażąco wadliwie skonstruowany.
- Po pierwsze, przepis ten nie zawiera wymaganych przez normę konstytucyjną wytycznych, a w związku z tym brak jest podstaw, aby wytyczne zawarte w art. 46 ust. 4 Ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi do niego stosować
- Po drugie, odsyła on do przepisu art. 17 ust. 9 pkt 2 Ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi, który obecnie nie obowiązuje
- Po trzecie, zawiera on podobną treść, co art. 46 ust. 4 pkt 7 Ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi, przez co jest zbędny
- Po czwarte, ingeruje w kluczowe konstytucyjne gwarancje wolności osobistej człowieka, prawa do ochrony dóbr osobistych i decydowania o samym sobie oraz w konstytucyjne gwarancje praw rodzicielskich (art. 41, 42, 47, 48 Konstytucji RP). W związku z tym wymaga ścisłej i literalnej wykładni, ponieważ wolność człowieka ma fundamentalne znaczenie w demokratycznym państwie prawnym (L. Bosek, w: Safjan, Bosek, Komentarz, t. I, art. 31; P. Wiliński, w: Safjan, Bosek, Komentarz, t. I, art. 41). Dlatego w doktrynie od dawna postuluje się uchylenie art. 46 ust. 3 Ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi w całości z powodu formalnej niezgodności z Konstytucją RP (art. 92 i 2 Konstytucji RP, który zakazuje tworzenia uregulowań wadliwych lub głęboko dysfunkcjonalnych
- Rozporządzenie zostało wydane z rażącym przekroczeniem delegacji ustawowej, gdyż dla swej ważności powinno zostać wydane przez Ministra Zdrowia działającego w porozumieniu z Ministrem do Spraw Administracji Publicznej, a zostało wydane jedynie przez Ministra Zdrowia
- Rozporządzenie nie zawiera żadnego katalogu kar za niedostosowanie się do wykonania obowiązku szczepienia, w związku z czym na chwilę obecną nie ma podstaw do przymuszania do odbycia szczepienia
- Rozporządzenie nie daje pracodawcom możliwości zweryfikowania, czy dany pracownik poddał się szczepieniu przeciwko COVID-19
- Wypowiedzi Resortu Zdrowia warunkujące dopuszczenie do wykonywania obowiązków zawodowych od bycia zaszczepionym, w sytuacji braku istnienia podstawy prawnej sankcjonującej wykonanie obowiązku, są bezpodstawne i służyć mogą jedynie jako próba bezprawnego zmuszenia obywateli do przyjęcia preparatu medycznego
- Można sobie wyobrazić, że pracownicy medyczni niechętni do poddania się szczepieniu przeciwko COVID-19 będą wzajemnie wystawiać sobie zaświadczenia o posiadanych przeciwskazaniach , co zwolni ich z obowiązku poddania się szczepieniu
Podsumowując – nie ma powodów do paniki. Władza zaczyna wprowadzać obowiązek szczepień tylko dla określonych grup zawodowych w celu uniknięcia zamieszek, ale uczyniła to w sposób rażąco nieefektywny. Dlatego też na chwilę obecną nie ma prawnie skutecznego obowiązku szczepień żadnej grupy zawodowej.
r. pr. Michał Cierżnicki
Radca prawny, absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu na kierunku prawo oraz Wydziału Administracji i Nauk Społecznych Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy na kierunku administracja. Specjalizuje się w obsłudze podmiotów gospodarczych oraz w sprawach związanych z ochroną praw i wolności człowieka i obywatela. Od początku ogłoszenia w Polsce stanu pandemii aktywnie zaangażowany w pomoc przedsiębiorcom i obywatelom przed bezprawnymi działaniami organów państwowych.